maandag 31 januari 2011

Vragen, vragen, vragen

Op het forum van de Facebookgroep van mijn boekje werden groepsleden uitgenodigd om, naar aanleiding van het interview dat Deniece van me afnam - wat wordt deze zin nodeloos lang en ingewikkeld! - al hun vragen aan me te stellen. Zoals dat vaak het geval is op Facebook, was de respons eerder lauw, maar niettemin stelden enkele collega-auteurs uit de Lemmensstal een paar pertinente vragen:

Ik vraag me af of je, naast schrijven, nog andere artistieke activiteiten beoefent, of ooit beoefend hebt (muziek, tekenen, buikdans, boetseren, tatoeƫren,...) Zo ja, heeft dat invloed op je werk als schrijver?
Hey Sandrine,
Bedankt voor je vraag!
Ik speel gitaar en basgitaar en tot voor een jaar of tien tekende ik tamelijk veel, maar ik zou dat in mijn geval geen artistieke activiteiten willen noemen. Het blijft bij puur amateurisme en imiteren van mensen die er meer soep van gegeten hebben dan ik.
Ik denk wel dat mijn liefde voor muziek een invloed heeft op mijn schrijven. Ik kan muziek bewust gebruiken om bij mezelf een bepaalde stemming op te wekken tijdens het schrijven en de tekst aldus een bepaalde richting uit te sturen. Als dat enigszins lukt, probeer ik bij wijze van bedanking, het lied te verwerken in de bewuste scene. Lees er De engel maar op na, de verwijzingen zijn legio.

Waar of hoe kwam het idee (verhaal) voor “De Engel in het gekkenhuis”. In een flits of was het een rijpingsproces?
Is het enigszins autobiografisch ?
@Jan: de onmiddellijke aanleiding om te beginnen schrijven was enerzijds een ontmoeting met een oude klasgenoot op een rockfestival, zoals het min of meer beschreven staat in 'De engel' en anderzijds verhalen die mijn grootmoeder vertelde over de oorlog. Van dat laatste is er jammer genoeg niets overgebleven in het boek zelf.
Terwijl ik aan het schrijven was heb ik voorts vooral inspiratie uit mijn eigen jeugd gehaald en dat wat geromantiseerd. In die zin is het deels autobiografisch. De meeste gebeurtenissen zijn echter zo sterk uitvergroot, dat ze de werkelijkheid nogal overschaduwen.
Bijna alle personages in 'De engel' bestaan ook echt. Hoe kleiner hun rol in het verhaal, hoe getrouwer is ze beschreven heb.
Ik hoop dat dit een bevredigend antwoord is, Jan.

Wat is je ambitie als schrijver?'
@Huib: Ik maak me geen illusies over hoe de boekenmarkt werkt. Als een schrijver in Vlaanderen gelezen wil worden moet hij
1. een kookboek schrijven
2. een bekende Vlaming zijn (liefst een 25-jarige sporter die meent zijn memoires te moeten delen met de wereld)
3. vuilbekkend mensen beledigen in De Laatste Show.
In het eerste heb ik geen zin, ik kan er ook niet goed genoeg voor koken, een BV ben ik niet en ik ben te beleefd om het derde te doen.
Ik verwacht dus niets van wat ik geschreven heb. Dat kan je als een gebrek aan ambitie zien, ik noem het liever een gezonde dosis realiteitszin. Als ik tijd en zin heb, schrijf ik, maar ik doe dat niet met het idee de nieuwe Hugo Claus te worden, zelfs niet de nieuwe Herman Brusselmans :-)


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten